Konserttiin pinnan alle - avantgardea aalloilla, metsässä ja kasvien lehdillä

Tyytymättömyys. Leikkisyys. Uteliaisuus. 

Nämä mainitut tunteet ovat niitä tunteita, joita kokeellisuus herättää ja joita toisaalta vaaditaan, jotta kokeellisuus syntyy. Kokeellisuuden synnyttäjiä sen sijaan ovat tässä tapauksessa ne "tutkimusmatkailijat"(Ylen artikkeli,) jotka kyseenalaistavat (ja uskaltavat kyseenalaistaa) jo olemassa olevia sääntöjä, muotteja ja rajoja. Kokeellisuus hylkää tyylilajimääritelmät ja on seikkailullista sekä yllätyksellistä, kuten Frekvenssi nimisen radio-ohjelman juontaja Matti Nives toteaa. 

Frekvenssi on kokeellisen musiikin radio-ohjelma (erityisesti elektroninen musiikki kuuluu mukaan), jota luotsaa Matti Nives. Sen katsotaan olevan jatkaja Jukka Mikkolan juontamalla Avaruusromua-ohjelmalle, jota lähetettiin vuosina 1990-2020. Myös Avaruusromua keskittyi kokeelliseen ja elektroniseen musiikkiin. Kuitenkin Frekvenssi on Niveksen mukaan oman polkunsa kulkija.

Kokeellisuutta, avantgardea, kokeilemista 

Puhumme siis kokeellisesta musiikista, avantgardesta. Kokeellisuudessa pitää pysyä liikkeessä ja täytyy rohkeasti muuttua. Sen kanssa ei voi jäädä aloilleen. Tällöinhän syntyy pysyvä tila, tietyt kriteerit täyttävä genre, eikä uteliaisuutta kokeilla ja etsiä uutta enää ole. Mielestäni tällainen "uuden etsiminen" on nimenomaan kokeilemista ja siinä täytyy säilyttää tietynlainen lapsenmielisyys, jotta ympäristöstään voi huomata uudet asiat ja löytää avantgarden ytimen: rohkeuden tarttua pieniinkin asioihin ympärillään ja nähdä ne mielenkiintoisessa valossa. 

Termiä avantgarde käytetään siis kokeellisuudesta eikä se ole itsessään tyylisuuntaus tai tarkoita vain musiikkia (kokeellisuus kuvaa usein kuvataiteen, musiikin, kirjallisuuden ja elokuvien "uusia virtauksia"). Se on käsitteenä siis laaja, ja sopii selittämään monen eri taiteenalan kokeiluja. Käsite Eksperimentalismi sen sijaan on termi kokeelliselle musiikille taidemusiikin (eli klassisen musiikin) puolella. Joku on myös koittanut eritellä kokeellisuutta ja avantgardea termeinä toisistaan, mutta mielestäni niitä voi käyttää rinnakkain oman mielen mukaan ja asia kyllä ymmärretään.

Tiivistetysti avantgarde on siis vakiintuneiden suuntauksien rikkomista ja se viittaa ihmisiin tai taiteeseen, jotka ovat kokeilevia. Kuten Wikipedia asiaankuuluvasti toteaa, "käsitteen merkitys muuttuu jatkuvasti ajan kuluessa". Se, mikä on nyt kokeellista ja uutta, ei ole sitä enää myöhemmin tulevaisuudessa, kun maailma kehittyy ja uutta etsitään sekä löydetään koko ajan. 

Luonnollisesti näitä kokeiluja pääsee kokemaan myös festivaaleilla ja konserteissa. Suomen suurin kokeellisen nykymusiikin festivaali on Musica Nova. Myös monelle tutulla Flow Festivalilla kuullaan kokeellista musiikkia. Flowssa tälle musiikinlajille on oma osionsa/ohjelmistonsa, The Other Sound, joka on järjestetty vuodesta 2010 alkaen. Alkuaikoina The Other Sound sisälsi myös installaatioita ja visuaalisia teoksia, mutta nykyään se on suuntautunut musiikkiin. Se järjestetään omassa paikassaan, Tiivistämöllä Helsingissä, ja se kokoaa yhteen laajan valikoiman erilaisia musiikintekijöitä. "--siellä soi niin nykytaidemusiikki, noise, jazz, elektroninen musiikki kuin silkka äänitaide tai vanha englantilainen viulumusiikki ja moderni eteläafrikkalainen queer-taide."kerrotaan Ylen artikkelissa.

Erillisistä konserteista haluaisin nostaa tähän vuonna 2016 toteutetun Life Aquatic-kokonaistilateoksen, joka kuului Veden alla-taidetapahtumien sarjaan. Se toteutettiin Rauman uimahallissa, sillä keskeinen elementti teoksessa oli arvatenkin vesi. Yleisölle haluttiin tarjota kokemuksia kaikille aisteille -  tiivistetysti koko kehon kokemus. Keskeisessä asemassa teoksessa oli myös Itämeri, jonka äänimaailmaa (jopa 100 metrin syvyydestä) oli nauhoitettu yleisön koettavaksi. Myös Rauman kanaali oli toiminut suurena inspiraation lähteenä teokselle. 

Kun ihmiset olivat vedessä, he kokivat veden kautta kehollaan musiikin, johon oli yhdistetty sekä äänitettyjä meren ääniä että paikan päällä soitettua livemusiikkia, joka johdettiin pinnan alle. Muusikot olivat altaiden väliin sijoitetulla lavalla. Osana teosta olivat myös veteen asetetut, vesikasveja kuvaavat, veistokset (veistosinstallaatiot) luomassa visuaalisuutta ja tekemässä teoksesta todella kokonaistilateoksen. Teos antoi ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua meren äänimaailmaan, sillä vedenalainen maailma on vieläkin meille suhteellisen tuntematon ja etenkin vedenalaiset ääni-&musiikkiesitykset ovat harvinaisia. 

Jos tämä teos ja konsertit jäivät vielä kiinnostamaan, löydät täältä tapahtuman ohjelmalehtisen, jonka voit ladata PDF:nä. Sieltä selviää mm. ketkä ovat olleet tämän teoksen taustalla ja miten Life Aquatic syntyi. 

Kokeellinen musiikki on tullut eteen aina silloin tällöin, ja olen mieltänyt sen vain moderniksi musiikiksi, joka on ajoittain hankalastikin ymmärrettävää. Jo aiemmin mainitsemassani Ylen artikkelissa kuitenkin kuvattiin mielestäni hyvin sitä, että kokeellisen musiikin ei ole tarkoitus olla mitään elitististä korkeakulttuuria, jota kuunnellaan vakavina otsat kurtussa. Siksipä nostin kyseisen jutun pohjalta sanan 'leikkisyys' esille heti alkuun. Spontaanin naurun herättäminen olisi kuulema hieno reaktio, mainitsee Mental Alaska-tapahtumien järjestäjä ja muusikko Arttu Partinen Ylen jutussa. Itse ajattelin, että ehkä kaikkea musiikkia ei ole tarkoituskaan ymmärtää. Musiikin voisi ottaa musiikkina, ja kuten artikkelissa todettiin: kuuntelet ja itse toteat, mistä teoksesta tykkäät ja mistä et - yksinkertaista. Olisi hyvä, jos osaisi heittää ennakkoluulot romukoppaan ja antautua musiikille.

Tähän alle kertyi yllättävänkin pitkä lista sivustoja/linkkejä, joita itse kahlasin läpi ja joista on helppo perehtyä halutessaan aiheeseen lisää. Mukana muun muassa musiikin tekemistä kasveilla hyödyntäen niiden sähkövastusta ja videoilta pääsee todella myös kuulemaan kasvien äänen! Myös täysin uniikki ja ainutkertainen soitin, ginette, on kuultavissa videolla, joka on koonnut yhteen kokeellista musiikkia eri instrumenteilla soitettuna. Näin viulistina nostin loppuun myös löytämäni suomalaisen avantgarde-viulistin, jonka Metsänpeitto-teokset olivat lumoavia. Suosittelen kuuntelemaan häntä, samoin kuin toista artistilöytöäni, Lau Nau:ta. 

Nautitaan musiikista sen kaikissa muodoissa, ennakkoluulottomasti ja vapaasti!

Tietoa kokeellisesta musiikista:

Avantgarde – Wikipedia

ei käsitelty jutussa, mutta mielenkiintoisia artikkeleita! -> kaksi lehtiartikkelia (squarespace.com)

Festarit/konsertit:

Konserttiyleisö viedään veden alle - uimahallissa kokeellinen taidetapahtuma - ePressi

ei käsitelty jutussa -> Musica novan, DocPointin ja Savoy-teatterin kinokonsertti South vie Antarktikselle | Helsingin tapahtumasäätiö (sttinfo.fi)

Radio-ohjelmat:

Frekvenssi | Audio Areena (yle.fi)

Avaruusromua – Wikipedia

Kokeellinen musiikki jatkuu Avaruusromua-ohjelman perintöpaikalla - Rumba.fi

Kasvien soittamista:

Kokeellisen musiikin ekspertti Viktor Toikkanen: "Soittamalla kasveja voi saada aikaan ihan mielettömiä ääniä!" | Yle Uutiset | yle.fi

Vespa Laine tekee musiikkia huonekasveilla: “Käsissäni olikin punkbändi, eikä kamariorkesteri” | Yle Uutiset | yle.fi

Uusi soitin&kokeellista instrumenttien käyttämistä:

Mikä ihmeen Ginette – kotimaisessa kokeellisessa musiikissa keksitään omaperäisiä soittimia ja ollaan tyytyväisinä marginaalissa | Yle Uutiset | yle.fi

Yle Uutiset: "Kokeellinen musiikki tuottaa ainutlaatuisia ääniä" - YouTube (tämä video liittyy edellä mainittuun Ylen artikkeliin, joten jutun voi halutessan lukea ja sen jälkeen täältä pääsee kuulemaan itse musiikkia ja mm. tätä harvinaista ginette-instrumenttia)

Suomalaisia tekijöitä:

about – LAU NAU

Lau Nau: Painovoimaa, valoa - YouTube

Avantgarde-viulisti:

Turvallinen metsä muuttuu vaaralliseksi paikaksi – Meriheini Luodon viulu vie kauniista kauheaan | Yle Uutiset | yle.fi

(1) Meriheini Luoto - Metsänpeitto: VII (Live) - YouTube 

(1) Meriheini Luoto - Metsänpeitto: VIII - YouTube 

Kommentit

Suositut tekstit